Blogger Backgrounds

Monday, March 19, 2012

Roti oh Roti...

Piza Mini
Satu hari tu aku posa qada', kebetulan hari isnin tu aku ada kelas dUTM dari jam 2ptg hingga 8 mlm. Habis kelas yg pertama kul 4 lebih aku gi la satu kedai & berkenan aku tgk mini pizanye harga RM1.60. Tp isi& sos sikit sngt, tp rotinye lmbut...takpelah cuba je beli nt leh alas perut mkn bila masuk waktu nanti. kelas ke2 ku abis awal...6 lebih dah habis...so dlm pjlanan pulang kerumah mengambil masa 40min, so terpaksalah aku berbuka di dlm keta smbil drive....huhuhu sadissss....yg nk diceritakan ni pasal mini piza nilah...mmg lembut dohnye...cuma yg frust isi &sos kedekut sngat....so aku pun berazam nk buat mini piza....itulah cite sebenonye....tapi aku tak leh nk kongsikn resipinye sbb tak brape menjadi pizza ku ini...mula2 mcm ok je....tp bila dah bakar rasa mcm 'batat' doh dia...isinye lak kedekut jg...hahahaha tp xla sekedekut yg aku beli tu.....huhuhu. walau mcm mn pun habis gak roti ku ini...boleh dimakan....
jomlah kita tgk upanye.....
takpe yat...sabo ye....nanti cuba lagi....rupa2 nye nak tau tak benonya aku dah beli nanas & cendawan butang utk ltk atas piza tu ntah mcm mn aku lupa....kelam kabut la aku hari tu...sbb ada tetamu, terpaksa biarkan doh pizza aku tu terlama lbh dari biasa dlm BM, itu ke sbb jd batat...atau bahan nye...ntah lah....
aku ada gak beli keju mozarella, tapi aku tak gunakan sbb keju keping tu plastiknye dah terbuka coz sblm ni ada buat roti garlic ltk cheese...(tgk dibwh ye mcm mn aku buat), so syg tu yg aku guna keju keping je.....tk pe lah yat...wat ever it is pizza tu pun dah selesai dimakan, lain kali buat lg ye....musti jadi terbaek....nyee
Garlic cheese bread
Ni nak buat garlic bread org malas...he3 beli roti yg dah siap je....makan dengan sup cendawan...pun yg segera dlm tin je...cepat mudah....sedap...kesukaan anak2 jg ni....jom lah mcm mn kita tgk mcm mn nak buat ye....
Garlic Cheese bread
Bahan-bahan ( 3 btg roti )
3 batang roti sosej
3 keping cheese
Garlic butter
Butter @ margerin
1 biji putih telur
Sedikit bijan
Cara-cara
Potong cheese kpd 6 bahagian
Potong roti kpd 6 bahagian-jgn sampai putus.
Sapu setiap celah belahan roti yg dipotong dgn butter n garlic butter (Lebihkan skit bru sedap)
Masukkan cheese yg dh dpotong di celah roti- biar terangkat skit. (Bila bakar dia akan cair n meleleh..
Sapu bahagian atas roti dgn putih telur. Tabur bijan.
Bakar dengan suhu 200˚c selama 3-5 minit shj (Jaga2 jgn sampai rentung, roti ni bakar sekejap je sbb nak texture luar tu rangup tp dlmnye lembut)

0 comments:

Post a Comment