Blogger Backgrounds

Monday, March 19, 2012

Agar-agar Kelapa

As salam semua....slmt singgah ke blog saya...dah lama tak de entri baru walaupun bermacam2 menu yang telah saya cuba...bila ada sedikit kelapangan ni baru lah leh saya kongsikan kepada pembaca2 blog sy ni...entri kali ni agar2 kelapa...sebenarnya nak buat macam dadih...ala2 jelly lembut dan sedap dimakan tetiba terjadi agar2 lak....pandai sngat kan...he3. Tak pe yg pntg sedap juga.... tak smpi sepetang habis dimakan anak2ku. mari lah kita lihat resipinya...
Agar-agar kelapa
1 paket agar2 tali (20g)
700 ml air kelapa
900 ml air
1 1/2 cawan gula halus
isi kelapa (yg tlh dipotong halus)
macam mana lah aku nak ambil isi kelapa nie ye...maklumlah kederat pompuan nk membelah buah kelapa nie...cik abang dah jauh di Mukah...huhuhu
Caranya: masak semua bahan diatas (isi kelapa letak last ye setelah agar2 tali tu dah hancur). kemudian tapiskan kedalam bekas2 kecil atau acuan yg bersesuaian utk agar la yek...tunggu sejuk sblm masuk dlm peti ais....tunggu dah sejuk & keras barulah menikmatinye....
rasanya kalau nak buat jelly kena tamabh la lagi air & air kelapa....seelok2nya jumlah air kelapa lebih byk atau sama dengan jumlah air. Baru mengancam rasanya. Yang saya buat nie guna 2 biji kelapa dpt 700ml je. tak pe....lain kali sy nak cuba buat lagi....make sure jadi jelly kelapa lak.

0 comments:

Post a Comment