Blogger Backgrounds

Tuesday, November 17, 2009

PUTERI PERTAMA

NURIN=cahaya
AQILAH=yang bijaksana, yang mulia

Nurin Aqilah nama diberi ...Inilah anak ku yang sulung...sewaktu aku update blog nie dia dah mencecah umur 8 tahun pada 06-03-03, sepatutnye dia klr pd 03-03-03...lagi cantik no tu...tp bukan rezeki dia dan mungkin ada hikmah disebaliknye....

Sewaktu aku mengandungkan aqilah aku masih lagi dalam tahun akhir pengajianku...aku mengalami alahan yang teruk tak boleh makan dan minum walaupun seteguk..pasti aku akan muntah...uhhh peritnye tak terkata..hubby lak jauh...emmm....sedihnye.......seksa aku rasakan nk habiskn degree aku, tesis ntah kemana kelas ntah kemana, asik ponteng kelas je smpi dpt amaran, sepanjang belajar tak pernah mcm tu...lecturer pun pelik tgk aku...nak bt cam no..kena penyakit ‘buatan orang.

Selama 1 bulan genap aku alami alahan, 7kg berat badan ku turun disbbkan tak leh mkn...ubat semua tak jalan...ya ALLAH seksanye aku rasakan bahagian aku ni...masuk bulan ke3 barulah aku leh mkn dan tidak muntah2 lagi, badan mcm dipam2 sehinggalah aku selesai habiskn degree aku...alhamdulilah....aku sangat suka makan ore sunkist dan limau mandarin...asam2 kecut ni mmg pebret la..bila scan doktor kt bby girl wah...seronok aku...klu leh mmg nk anak pompuan dulu....

Sementara tunggu posting aku duk dirumah je lah....dalam tempoh aku mengandung nie kami kehilangan ahli keluarga sebelah hubby...sewaktu usia kandungan mencecah 4 bulan, abg iparku meninggal dunia disebabkan denggi, kemudian sewaktu 8 bulan ibu mertuaku pula pergi meninggalkan kami sebelum sempat melihat cucunye...inallilahhirajiun..

Aku merancang untuk bersalin di Muo, maklumlah anak sulungkan,aqilah selamat dilahirkan melalui tingkap (pembedahan), walaupun bukaan jalan utk dia keluar secara normal telah mencecah angka 6cm, tp nk menunggu hingga 9-10 cm tu lama bg anak sulung, begitu jg nasib aku, lagipun dia telah menqada' hajat terlebih awal didlm perutku dek krn dah overdue lebih dari 10 hari.

Aqilah dilahirkan melalui tingkap (pembedahan), walaupun bukaan jalan utk dia keluar secara normal telah mencecah angka 6cm, tp nk menunggu hingga 9-10 cm tu lama bg anak sulung, begitu jg nasib aku, lagipun dia telah menqada' hajat terlebih awal didlm perutku dek krn dah overdue lebih dari 10 hari.

Doktor pakar mencdgkan agar aku di bedah krn nak selamtkn dua2 katanye...ngerilah aku dengar...misi2 semua bising..sbb ktnye sikit lagi nk bsalin normal, tp aku dgr ckp doktor la pakar lak tu...lagipun tekanan darahku naik sepanjang aku masuk ke wad pd kul 8 pg 6hb tu...so oleh krn 2 komplikasi itu maka aku setuju cdgan doktor dan sewaktu suamiku berjumpa dan menyain surat utk dibedah, ade sedikit kelainan pada riak wajahnye mungkin resah dan bimbang akan situasi aku, aku hanya pasrah dan berserah pada Allah swt..mungkin itu rezekiku...

sewaktu dibilik bedah aku dibius pada tulang belakang...hilang segala sakit kontraksion...terus kebas dari paras pinggang hingga kebawah...aku dlm keadaan mamai2..antara dengar dgn tidak perbualan doktor2 yg tengah membelah perutku...ishhh mengerikn aku rasa...aku tak dpt melihat mereka krn hanya ditutup dengan sehelai kain bmula selepas paras dada. aku kira dalam 2 org doktor pakar mengerjakn aku....huhuhu, dan searas dgn pandangan mataku terlihat doktor2 pelatih dalam 2/3 org sedang memerhatikan "operasi" dari kejauhan saje...

aku terdengar suara baby menangis, doktor tanya 'dah ada nama ke belum?", aku jawab lum...padahal kemain byk list name..."bagi nama siti nurhaliza je"...tambahnye lagi...alhamdulilah sahlah anakku perempuan....aqilah klr seberat 3.5kg doktor kata klu aku bsalin normal pun susah sikit coz kepalanye pd posisi mendongak...payah klr la...

sewaktu aku ditolak keluar bilik bedah, aku muntah disebabkan tak bposa sblm dibedah...yelah kan tak menjangka ingatkn leh normal...nasib baik sempat doktor bkejar mencr mangkuk...keluar saja, suami dan mak sedang menunggu ku...senyum gembira mereka, baby menangis waktu tu sangat kuat memecah kesunyian pada 3 pagi...masuk diwad terpaksa la misi tlg aku nk susukn baby, maklumlah tak leh bgerak...seksa juga dibuatnye

3 hari aku diwad barulah aku dibenarkn balik umah....nasib baik hospital muar tu dekat je dgn umah mak, senang my hubby bulang alik...aku berpantang dirumah mak...aqilah dlm hari kena ruam2 penuh dimukanye...sian baby.....kulit dia sensitif sikit sampailah kebesar ni...

pengalaman berpantang anak sulung...huhuhu bab makan aku tak kisah sngt, bselera je aku mkn...mcm ne nk kurus, org pantang tak lalu mkn aku tbalik la lak...tak cukup tidur...aqilah selalu bjaga malam dan waktu siang pun dia susah tido...tp nasib baik la mak ada...habis 44 hari aku balik ke JB, mak hantar smpi kesana...

itulah sedikit kisah mengenai anak sulungku yang masih lagi segar dalam ingatan,dapat juga aku luangkan masa untuk mencoretkan kenangan dan pengalaman tu...semoga blog ini nanti dpt mengingatkan aku dan kami satu keluarga sejarah ringkas hidup anakku yang bernama NURIN AQILAH...




0 comments:

Post a Comment