Blogger Backgrounds

Tuesday, November 17, 2009

PUTERA KE-2

HAIMAN=menguasai, yang cinta, yang asyik
KHALISH=yang murni, ikhlas
anak aku yg ke-4 lahir pada 12.06.09 hari jumaat. lahir selepas solat jumaat...kebetulan hujan lebat dan petir berdentam dentum.... bunyi petir kali ke-2 baru la khalish nak keluar melihat dunia yang indah ini.....alhamdulilah dapat boy cukuplah anak aku 2 pasang..

semasa mengandungkan dia aku tetap mengalami alahan. dan kebetulan dalam keadaan mabuk tu suami ku pergi menunaikan haji, dalam keadaan yg mabuk2, ank ke3 ku lak tak brape sihat, dia pun kena muntah2 dan berak...penat dan letih dibuatnye...tinggal aku 4 beranak saja dirumah, rumah tunggang langgang dibuatnye...kadang2 aku beli makanan, along dia lah tukang suap adik2 dia, waktu tu dia br 6 tahun, alhamdulilah leh la jg diharap dalam keadaan terdesak mcm ni...

saat menunggu 44 hari sangat terseksa bagiku...hanya telefon penghubung kami, dan adalah dapt sekali 2 kami 'ym'. Aku bernasib baik sewaktu nak hantar ke airport dan amik hubbyku pulang badan aku sedikit sihat dan tak alami alahan..

Khalish keluar dengan berat 3.2kg...kecik sikit bbanding abg dia, bersalin di hospital yang sama dengan abng dia. cuma kali ni hubby dah tak leh masuk lagi teman aku di labour room coz ade kes sblm nie suami patient tampar muka doktor sewaktu dia temankn bini dia di labourroom. kerana dia, semua org dah tak leh msuk dah...geram betul...

semasa mengandungkan khalish... aku sentiasa berdoa supaya tidak bersalin pada waktu malam/awal pagi...bukanya ape tak tahan sejuk aircond...biasanya dlm labourroom aircond centerlized....anak2 ku yg lain semua bersalin waktu tengah malam dan awal pagi....syukur alhamdulilah doaku diperkenankan olehNYA....

tapi memang ditakdirkan aku bersalin dlm keadaan sejuk....walaupun siang tapi waktu hujan....aku redha dengan pemberianNYA... lagi pula aku menggunakan epidural...sementara nk hilang bius tu yg xtahan menggigil satu badan sampai katil2 aku bergoyang sebab menahan sejuk....

terjerit2 meminta pertolongan drpd misi &doktor...maklumlah lepas bersalin...dia bia je kita sorang berehat dibilik tu.... aku suruh misi selimutkan aku tebal2 dan tutupkn aircond... nasib baik bilik yg aku dok tu aircond nye asing dgn bilik lain....

epidural tu sebenarnye pihak hospital offer kat aku, katanye orang2 tertentu je dapat offer tu, dulu ms darwish aku minta mcm2 alasan dia bagi, kali ni xminta dia offer lak...pucuk dicita ulam mendatang...amik je lah...mmg la seronok sbb xde rasa sakit kontraksion, tapi waktu dah nk besalin xtau mcm mn nk teran sbb tak de gesa ..dengan bantuan misi 2 kali aku meneran alhamdulilah keluar khalish.

hari pertama bersalin hingga hari ke11 suamiku tersayang yang menjaga,memasak,membasuh dan semua segala keperluan aku dan anak2 yg lain. terima kasih sayang.....mulai hari ke12 suamiku dah stat kerja....maka bermulalah rutin aku sebagai umi menguruskan kerja2 umah tp mn yg termampu...coz bdn lum berape sihat sgt lg kan....

biasalah tidur mesti tak cukup bila ade baby nie....lagipun jaga diri sendiri semua urusan kerja rumah perlu disediakan.....besarnya pengorbanan seorang umi.......dan ianya memerlukan seorang lelaki utk support kite menghadapi semua ini ....thank for my hubby.....

kakak2 dan abg dia tak sabar2 nak dukung khalish....tp bila suruh jaga nt....cepat la boring nye...

4 bulan khalish da tumbuh gigi bwh 2btg....dia dah pandai berguling2...menyiarap...senyuman nye sgt teruja bila melihatnya...sngt manis....matanye sangat bulat, raut wajahnye ada sedikit mcm laila ms baby, comel sangat kami panggil dia adik momel....sekarang umur dia dah 2 thn..




0 comments:

Post a Comment