Blogger Backgrounds

Thursday, August 4, 2011

TAMAN...dan hasil tanaman

Seumur hidup aku tak pernah ade keinginan nak menanam bunga, siram bunga arwah mak dulu pun kadang-kadang je...suka tengok bunga tp nk menjaga idaklah....semenjak ada tanah yg sekankang kera tu aku jadi minat menanam bunga...kadang-kadang sampai ketengah malam pun masih bcucuk tanam, tak kira matahari terik pun aku redah...en posmen tegur..'hai kak.. panas2 ni pun menanam bunga ke?' he3...layan....


Antara koleksi bunga yang aku ada ialah bunga matahari,mawar,bunga raya, kertas, carnation,dahlia,bg cina,siantan,balung ayam,3-4 jenis species keladi, 2-3 jenis species cactus,3-4 jenis species pokok ati2,pokok ong,pokok kapal terbang,kari, daun kalsom,kunyit,cekor,lada,serai,serai wangi, daun pandan pokok-pokok buah seperti delima,limau,bendih,manggis,jambu, durian belanda,mata kucing, ciku,rambutan...semua species pokok buah lum lagi mendatangkan hasil, cuma bendih dan daun kalsom dah bnyk kali gak jadi lauk dlm asam pedas aku...dan ada jg 4-5 pokok yg aku sndri tak tau namanye...hihihii. satu lagi sblh luar rumah pemaju ade tanamkn pokok mangga cengkuk, nmpk gaya xlama lg dpt la mkn hasil...

kebanyakan pokok nie ada yang aku beli dah besar sikit dlm 40-70cm, dan ade jg yang beli bijih benih semai sendiri dan ade jg yang minta kat umah org...semai melalui batang mcm pokok bg raya dan kertas
buatlah sikit2 dekorasi laman sendiri nk upah org tak mampu...so ikut bajet yg ade je la...pelan2 tanam rumput...pasang batu interlocking, dah mcm org indon da aku nie....



aku ade juga pokok heliconia, tp lum brape nak idup...bulan2 posa nie stop la menanam/menyemai, penat...tunggu hasil je lah....baru2 nie bg matahari ku diserang ulat bulu...habis daun2 buruk dia makan, aku sembur racun tp tak mati...cam no la aku nk buat lagi ek, tiap2 pg aku dok bilik2 daun sehelai2, jumpa je ulat bulu aku amik dan lenyek2kan dia...geram aku...kdg2 dkt 1 jam bdiri kat pokok mthari tu...cari ulat bulu...huhuhu, nasib baik la bunga dia semakin banyak tp tulah..daun semua dah tak cntk...renyah jg kerja membela pokok nie yek...banyak gak bhabis duit...tapi aku puas...dan nie lah hobi aku yg baru....

0 comments:

Post a Comment