Blogger Backgrounds

Friday, August 12, 2011

MUSICAL BOX

Sudah 1 minggu bila balik dari sekolah aqilah asik bertanya "dah beli ke lum 'nengeneh ngeneh' umi"?(sambil tangan berpusing2), aku jwb: "lum lagi lah sayang....", aku janjikan nak beli musical box klu dia dapat 5A dalam ujian bulanan terutama subj mate mesti dapat 90 dan keatas.Bukannye ape tiap kali peksa2 yg penting sprt pertengahan/akhir tahun dia mesti dapat markah cukup2 je 5A,syukur la juga, tapi kali nie result dia sngt menghampakan aku...walaupun aku dah meluangkn masa untk ulangkaji bsama2 dia sblm peksa...terutamanya matematik....umi dia ni dahlah mgajar mate, tp anak dia xleh dpt A subj tu...drop my 'waterface' huhuhhuhu frust aku...dia hanya mampu dpt C, rekod plg buruk ni....aku sngt geram coz soalan2 level darjah 1 pun dia tak leh jwb betul, sedngkn masa dia darjah 1 dia leh jwb semua soalan tu....kadang2 dia nie bukanye tak tau tapi cuai dan nak cepat siap je..pada dia siapa cepat siap la plg bagus...huhuhu..klu betul ok la gak kan...BM penulisan pun sama dapt B je....so klu dah dapat 3A1B1C..conpem jauh la no dapat...bdk2 SK kopok tu pandai2 semuanye...

So, masa nak ujian bulanan hari tu aku cuba nak umpan dia supaya dia leh jwb dgn lebih berhati2 dan bt semakan selepas jwp soalan2 tu...aku tanya dia klu dia dpt A 90 keatas dia leh minta ape saja yg dia nak...so dia 2 min jg dia pikr nk ape...so tkeluar dari mulutnye nak 'ada patung lepas tu ada lagu..nanti patung tu pusing2, macam nukhanye...'ohhh jadi dia nak kotak muzik la... aku pun ckp 'ok'...so nmpk lebih bsemangat dia nk belajar...

Alhamdulilah....dia berjaya dapatkan 5A dengan markah 90 dan keatas kecuali BM penulisan 84...nasib baik masih lagi A....so aku kena lah tunaikan janji aku...hari nie aku pergi ke JJ belikan musical box tu...mak ai...mahalnye....cuma yang ada disitu musical box jwellery...tak de yg muzik box je...emmm malas nk singgah kat tempat lain aku beli la jg....

Seronok nye dia bila tengok, senyum sampai ketelinga....tapi aku bt lg pjanjian denganye supaya kekalkan keputusan yang ada atau dapat lebih baik lagi untuk peksa hujung tahun..sbb tu la peksa plg penting utk tentukan kelas drjh 3 nanti, kalau tidak kotak muzik tu umi yg punya....huhuhuhuhu....

aku tanya laila nak jg ke? tak berjawab...mestilah nak..dari riak muknye pun dah dpt jwpanye...darjah 1 hnya peksa ptghan & hujung thn je...so aku tetapkan mestilah kekalkan result yg dia dpt masa ptghan tahun tu dan klu boleh lebih baik dari tu mesti 90 dan keatas...baru leh dpt kotak muzik jg....

diharapakan cara ku dapat menaikkan smngat mereka untuk belajar dengan lebih tekun
lagi

0 comments:

Post a Comment